Garantie op schaduwdoeken, hoe zit dat precies?
In de wet staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Een deugdelijk product is een product dat doet wat het belooft. Voor hoe lang dat is, hangt af van het soort product, de prijs en wat de verkoper erover beloofd heeft: dat is dus maatwerk. Neem bijvoorbeeld een schaduwdoek.
Onjuist gebruik valt niet onder de garantie 🙂
Van een schaduwdoek van 250,- van een bekende leverancier mag je verwachten dat het langer meegaat dan een schaduwdoek van de action van €15
Bij problemen met een product klopt u aan bij de verkoper van het schaduwdoek. Daar heeft u uiteindelijk de koopovereenkomst mee gesloten. Liever niet met de leverancier dus. De wet zegt dat als een product onverwacht en buiten uw schuld kapot gaat, u recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Sommige verkopers van schaduwdoeken beginnen dan direct over de fabrieksgarantietermijn. Die fabrieksgarantie (vaak 1 of 2 jaar) is meestal korter dan de verwachte levensduur van een product. Maar ook als die fabrieksgarantietermijn voorbij is, heeft u nog altijd het wettelijk recht op een deugdelijk product. Gedurende de gehele periode dat u mag verwachten dat een product probleemloos meegaat, kunt u de verkoper aanspreken. Voor een schaduwdoek geldt bij zonnedoeken.nl als redelijke termijn bij gebruik volgens onze handleiding 4 jaar. Dat is bij de meeste leveranciers ook hun garantietermijn. Alleen Shadow Comfort kiest voor een garantietermijn van 2 jaar. Dat is overigens bij gebruik binnen Nederland omdat in het buitenland andere regels gelden tov garantie en omdat in tropische gebieden met name de UV blootstelling aan de schaduw doeken veel hoger is waardoor met name de garens in de schaduwdoeken en de banden eerder kapot kunnen gaan. Ook kan het daar zoveel harder waaien dat een goed vergelijk niet mogelijk is.
Klik hier voor onze handleiding. Klachten ontstaan door onjuist gebruik of een verkeerde toepassing vallen buiten onze garantievoorwaarden, ook in het eerste jaar.
We helpen je ook na een eventuele garantieperiode altijd zo goed als we kunnen.
Onze maatwerk schaduwdoeken worden gefabriceerd volgens de hoogste normen en kwaliteit-eisen. Onze garantie houdt eigenlijk nooit op of je nu een probleem hebt met een schaduwdoek na twee jaar of na tien jaar, we zullen je altijd op een faire manier proberen te helpen. Soms is dat met een reparatie tegen kostprijs soms met een goed advies over vervanging van een product of een offerte voor de inboedelverzekering bijvoorbeeld.
Bovendien helpt de wet u een extra handje in het eerste jaar na aankoop van uw schaduwdoek.
In dat eerste jaar is het namelijk aan de verkoper om te bewijzen dat u het probleem zelf heeft veroorzaakt. Dit heet ‘omkering van de bewijslast’.
Ook na het eerste jaar heeft u nog altijd recht op een deugdelijk schaduwdoek, maar dan moet u aantonen dat u het product op een normale manier heeft gebruikt.
Het is vaak mogelijk om garantie bij te kopen bij de verkoper. Dit noemen we ook wel ‘commerciële garantie’. Wat u daarmee in feite doet, is het verlengen van de periode van de omgekeerde bewijslast. Daar moet u vaak flink voor betalen en er wordt gesuggereerd dat u anders pech heeft. Ten onrechte dus, want er is altijd het wettelijk recht op garantie op uw schaduwdoek.
/